Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.10.2015 02:13 - Българският Колобър - благородник,воин,жрец, лечител,носител на Словото и Тайните
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 5441 Коментари: 3 Гласове:
2

Последна промяна: 10.10.2015 02:16

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  Съдържание   1.     Значение и символика на думата Колобър   2.     Държавна структура и място в Йерархията на Колобрите в българската държава   3.     Философия на Учението на Колобрите   4.     Обучение, ритуали на посвещение на Колобрите   5.     Дейност и функции на Колобрите   6.     Исторически хроники за българските Колобри   7.     Артефакти и изображения на Колобри   8.     Сходство на колобърската философия с другите жречески философии   9.     Представители на българските Колобри   10.   Българските Колобри са още живи   11.   Думи производни от Колобър   12.   Наследство   13.   Литературни източници

Древната българска религия Тангризмът, е свързана с най-древната монотеистична религия на човечеството, идваща вероятно от потъналия континент Му (Лемурия) и Атлантида. Тангризмът също е свързан с множество езотерични доктрини и учения, разпространени в древния свят и съхранени в днешно време главно в Азия. В това число влизат също и древните храмови мистерии-посвещения, известни в Египет, Тибет и на Балканите (Орфическите и Дионисиеви мистерии). В по-късен период остатъци от древното учение могат да се открият в Даоизма, старата тибетска религия Бон, тибетските учения на Йога, монголските и сибирски шамани.

  Значение Колобър, символика ·                     Колобър(Колобри-вид древно-Български жреци)= Коледар. Съответно Колобри= Коледри (Коледари), Хъръзари (Къръгари,Калушари,Колесари,Кълисари= Клисари,Количари,Паличари,и т.н.). Тоест-Жреци на Слънцето,съхраняващи и прилагащи Слънчевия Календар,следящи за спазване на Слънчевия култ и на Слънчевите празници,Палещи жертвените огньове,Колещи жертвените животни,водачи на Коледните празници,и т.н. Пряк наследник на тази дума е монашеския титул "Калугер",използван и до днес в България и създаващ неистови главоболия на езиковедите,които всячески се мъчат да го изкарат "гръцки",за да прикрият слабите си познания по Български език. ·                     Друго познато от изворите название на Българските жреци е Магове (Маги-виж цитата от древно-арабски автор: "...Бурджаните са от религията на Магите...").То изглежда е алтернативно фонетично и синонимно название на думата Колобри,понеже Маги=Боги (Божи,Божии служители),Можи(Можещи,Могъщи),Мощи (Мощни=Можни)=Деви(Сави,Боги,Йови),и т.н. Предвид на аналогиите Йови-Сави-Боги и т.н. може да предположим също,че Маговете са били жреци не толкова на Слънцето,колкото на Юпитер,а самият Юпитер (Йовис,Йово,Юве,Ефе=Божис,Божич,Бого и т.н.) вероятно е бил схващан като нощно лице и проявление на Слънчевия бог. р   Йерархия и държавна структура   Усложнената държавна йерархия на древните българи обхваща повече от 40 държавни и военни титли. Една титла може да съдържа най-много три звания: •              Първото – за служба (назначение): БАГАТУР – войскова; ЧИТКОИ (БОРИ) – крепостна (градска); ЖУПАН – за областна управа; ЮК – транспортна; ЗЕРА – инспекционна; КАНА – дворцова. •              Второто – за ранг: БОИЛА – само в благородническите титли. •              Третото (или второ) – за длъжност: БАГАИН – младши войскови командир; БАГАТУР – старши командир, тежковъоръжен конник; ТАРКАН – висш администратор; КОЛОБЪР – жрец. В четири от известните български титли се съдържа званието КОЛОБЪР : БАГАТУР БОИЛА КОЛОБЪР, КОЛОБЪР БОИЛА КОЛОБЪР, КАНА БОИЛА КОЛОБЪР и ИЧИРГУ КОЛОБЪР. Познанията върху общите принципи на древнобългарската държавност ни позволяват да изясним смисъла различните колобърски титли и начина на тяхното образуване.   Първото, което забелязваме при тях, е че званието КОЛОБЪР винаги е съчетано със званието БОИЛА, следователно във всички случаи колобрите са боили. БОИЛА е основното звание на българския господарски елит. Боили са не само колобрите, но сащо така и висшите военачалници – например БОИЛА БАГАТУР. ИЧИРГУ КОЛОБЪРът също е БОИЛА, макар че това звание не се съдържа в неговата титла.   Вторият важен извод е, че първото звание от титлата указва длъжността на съответния служител. Така се получава, че БАГАТУР БОИЛА КОЛОБЪР е войскова длъжност, тъй-като титлата БАГАТУР се отнася за старшите войскови командири. Той е нещо като военно-политическите офицери от СС, ако използуваме това сравнение от новата история. В  КОЛОБЪР БОИЛА КОЛОБЪР званието КОЛОБЪР се повтаря два пъти, но в началото на титлата то има значение за длъжност, а в края и – за сан. Очевидно тази титла се отнася за колобър, който изцяло е посветен на духовните дела. Такъв може да бъде служител в светилище, като това при Мадара – главното светилище на Дунавска България. Недвусмислено се разбира и титлата КАНА БОИЛА КОЛОБЪР – това е дворцов колобър, духовният съветник на КАНА ЮВИГИ, както е пълната титла на върховния български владетел. Съвсем сполучливо на този колобър му приляга прозвището “Водач в Незримото”, замислено от прозорливият български писател Димитър Делян. Макар и да е Първожрец, Канът има достатъчно много злободневни грижи, които не му позволяват да води пълноценен духовен живот. Затова  той има нужда от такъв духовен съветник. ИЧИРГУ КОЛОБЪР вероятно е пълномощник на Кана по жреческите дела. Неговата титла е близка до тази на ИЧИРГУ БОИЛА, изпълняващ длъжността на външен министър.   Третата особеност на колобърските титли е, че две от тях се отнасят за единични длъжности – КАНА БОИЛА КОЛОБЪР и  ИЧИРГУ КОЛОБЪР. Сановниците, носещи тези титли, очевидно са едни от шестте велики боили, каквито със сигурност са БОИЛА КАВХАНът и ИЧИРГУ БОИЛА. Великите боили съставляват висшия господарски елит – УКЕЛ (ВОКИЛ). Заедно с Кана те образуват Съвета на Седемте – върховния орган на управлението на САРАКТА (Царството).

  Философия на българските Колобри 1.  Изнесената тук информация е основата на Учението на Тангризма. Като Учение то има своите вътрешни ритуални интерпретации, които религиозната практика е отработвала в съзнанието на българите. От изложените идеи става ясно, че тази практика би трябвало да бъде минимална, принципна и с по-голяма нагласа на душата да следва съзнателно, отколкото да изпълнява поведенчески канонични обреди и внушения. Затова наричаме Тангризма Учение с религиозна практика. Монотеизмът, като начало на Знанието, в което Божественото Вселенско ниво трябва да бъде интерпретирано до Земното Познание, е процес развиващ духовността като Цялост, като единство между Дух и Материя. Вътре в цикъла на Времето тази цялост се предава чрез колобърството от хилядолетия. Преданието твърди, че е от 12000 години. Календарът на българите го потвърждава.


  ПРАВИЛА ЗА СЛУЖИТЕЛИТЕ НА ТАНГ-РА Танг-Ра е Висш Всевишен, Единствен, Необясним и Безпределен като Небето, където Той пребъдва.Амон-Ра е Негов Син. Синът служи на всички, но отговаря само пред Вашата. Танг-Ра има безброй Синове. Шест от тях са братя на Амон. Амон-Ра не е Безпределен. Той е Всевишен и Асиметричен.   Колобърът е Служител и Син на Танг-Ра. Бъди достоен служител и ще станеш Син на Небето. Само служителят на хората може да стане Син на Танг-Ра.   Свещенико на Танг-Ра, бъди справедлив и милостив. Бъди добър със страдащите и не изпускай от око тези, които от себе си не виждат нито едните, нито другите. Усъвършенствай се и наставлявай душите. Пази търсещите и ги поддържай! Създавай, без да притежаваш, сътворявай света около себе си, без да търсиш слава. Управлявай го, без да властваш над него - бъди чист и всеотдаен като лъчите на Слънцето, като Духа на Танг-Ра. Бъди огледало на Неговия Дух, както Луната е отражение на Слънчевите лъчи; както ехото отговаря на викащия в пространството.   Не подминавай викаща душа.   Научи се да разпознаваш молещия се от страдащия, търсещия от нуждаещия се, плачещия от хленчещия, емоционалния от развратения, пристрастения от фанатика.   Нищо да не те обижда. Всички, които са те обидили, по какъвто и да е начин, са обидили себе си! Ти си тяхното отражение. Ти си отражението на света.   Пази се от фанатиците и от развратените. Помни: и едните, и другите ще те наранят. И едните, и другите ще искат да те направят като себе си - да им приличаш. Но ти си колобър на Танг-Ра, а колобърът отразява, без да приема и показва, без да осъжда. Той осветява душите, без да ги ослепява, без да задължава. Фанатици и развратени души не приемай за ученици! На тях благодетел не можеш да бъдеш. Ще постигнеш тези качества, само ако овладееш Четирите СИЛИ на душата. Ако станеш Четвъртичен в единството си и Единен в четирите Сили - ще бъде безсмъртна душата ти и божествен духът ти. Четирите Сили имат братя-близнаци на Земята и те се наричат ДЖИЛОВЕ. Джиловете управляват душите според Сила, която управлява тях.   Четирите Джила на душата са:   1. Южен Джил, който ще даде сила на словото ти.   2. Северен Джил, който ще даде чистота на мисълта ти.   3. Източен Джил, който ще те научи как да служиш на хората.   4. Западен Джил, който ще провери качеството на делата ти.
 

  2. Ако се опитаме да дадем някаква формулировка за колобър-то тя би могла да даде ясна и неподвеждаща представа. Колобърът е служител.Но този служител е колобър само ако е служител на хората. А за да стане такъв,той трябва да е справедлив и милостив;да се усъвършества и да наставлява;да пази търсещите и да ги подържа;да създава без да притежава;да сътворява без да търси слава;да управлява без да властва; да бъде чист и всеотдаен като лъчите на Слънцето; колобърът отразява,без да приема и показва,без да осъжда-той осветява душите,без да ги ослепява,без да задължава.Постига тези качества само ако овладее четирите сили на душата:   От там нататък има закони,правила,нива и степени....първо ниво на всяка степен работи с повереното знание като със заповеди.Второ ниво на същата степен е когато знанието вече е правило за живот, а в трето ниво колобърът постъпва със знанието по принцип-получава се голяма вътрешна дисциплина и същевременно нарастваща със степените свобода на действие.   И ако разгледаме първата степен и нейните нива ще проследим до някъде това развитие...на първо ниво се изпълняват всички задължения като заповеди,защото още е в началото на пътя и е най-близкостоящото посветено същество до хората.Във второ ниво той е пораснал и просветлената му душа вече не възприема света като арена на злото,а има прозрение за личната си роля в живота на хората.Той е служител,който преминава третото ниво когато душата е укрепнала,когато има силата,когато има просветлението за съдбата си и безкомпромисното служение.Това доказва готовноста си да служи на човечеството,а не на себе си.Владее четирите сили и техните правила и ги спазва стриктно в живота си.Най-често на това ниво те са самотни и хората не ги разбират.Те ясно осъзнават ,че това е пътят им.Ето защо много от тях не могат да продължат напред (към следващата степен) именно заради обземащатата гисамота и неприспособимост към живота на хората.Остават лечители,билкари,баячи или просто помощници на хората,с които живеят.Владеят много тайни начини да помагат,но тези тайни не са готови рецепти-те са нивата които изграждат вътрешните връзки.Ето защо днес много хора получават началната степен,особенно в първо и второ ниво,но недисциплинираният ум и жадното за удоволствия тяло скоро ги проваля напълно.Много имат дарбата,но колко от тях превръщат дарбата и живота в служение?Колобърът независимо от степента си е служител!Той служи на Тангра,като слугува на хората.Това е главният завет на посвещението. 3. С чувство на огромна болка, Великият колобър изрече:   - Извеждаме ви от безличието, а вие всеки път се връщате там. Имена ви даваме, а вие отново се потапяте в безименност. Към спасение ви тласкаме, а вие бягате стремглаво към гибел. Посоката ви сочим, а вие все търчите настрана. Знайте, че още малко ще бъдем сред вас. С края на Епохата свършва и нашето Време. Орисано е да спрем на Прага, откъдето други, посочени от нас следовници ще тръгнат. Съберете разпилените трошици време, запазете ги, хора! За да запази Времето вас. И вие да се запазите във Времето. Да имате причини за усмивка, когато деветимата Увеселители се намръщят в мрачна почуда. Когато старите Писания се изпълнят докрай и дойде ред за нови. Да пребъдете "... докато дойде новият Ден предсказан и сам не стане на прах Озирис, забравил всички и от всички забравен". 4. Последното ниво на степента Сокол се нарича Забулена сова. Забулената сова е изключително рядко срещана личност. Свръхсъзнанието е достигнало пълнотата на своите възможности в това прераждане. Колобърът е изгубил безвъзвратно и в пълна мяра своя личностен аспект и се е превърнал в предан служител на Танг-Ра. Той навлиза в изключително специфичната работа, изцяло подчинен на Закона на Мълчанието. Както Забулената сова няма образ, а само две очи, така и този колобър няма личност, а две очи съсредоточени в дейност, за която е много трудно да се говори, тъй като законът на Мълчанието е покрил с тайната на несподеленото тяхната дейност


.
  Обучение, ритуали на посвещение
1.( Ръководитилите на моленията(келбири) на народа в светите места, където били разположени храмовете, били изборни. Обикновенно някой уважаван, авторитетен човек, понякога членовете на царското семейство също били избирани за келбири. На такива моления бюрганите, юргани, кам-бояни - професионалните посветенни жреци не били допускани тъй като можели да замръсят мястото. Понеже в "пътуванията" си в Невидимия свят общували с всякакви духове. Те били разделени на три степени. Обучението продължавало обикновенно до смъртта на учителя, когато ученикът заемал мястото му. Съсловието било част от аристокрацията, имало и военни колобри, нещо като военните свещеници, но там попадали и "белязаните", "избраните", още от детска възраст, когато бъдат открити(т.нар. днес екстрасенси...). 2. Там, някъде високо в Балкана колобърите са познали в тях Носителите на Орендата, в чиито вени тече кръвта на свещенния род Дуло. Двамата по-големи братя (Асен и Петър)по всички сведения не са били просто тенгриани, но и колобъри. Не случайно те се закичват с древното българско име Балгуни - Просветените! Имало е древен ритуал, с който се е отличавал този, който ще бъде главен колобър и кан, а останалите с подобни на неговите възможности са формирали колобърския (жреческия) съвет. 3.Според някои са 9 нива, други 12 нива на посвещение. Точно колко са нивата - само Посветен може да ти каже. При всички случаи това не е пирамидална йерархия, както е при масоните например. На върха на държавата главния Колобър е бил и Кан. При загуба на способностите си би следвало да се оттегли доброволно иначе боилите и останалите колобъри от Съвета е следвало да изпълнят закона Торе - безкръвно удушване. Има си го всичко написано в материали. Затова Съвета се е събирал в кръг - сами  знаете значението на кръга, отделно че там няма по-висши и по-низши.   4.Как се е ставало колобър? Те (силите) сами те намират. Казва се призоваване. Има няколко пътя - единият е наследствен, най-вече по майчина линия (рода Дуло например), другият е след навършване на 21 години или след някакви форсмажорни обстоятелства (например близко до смъртта преживяване. Трябва да се прави разлика обаче между екстрасенс (има много истински такива в България) и колобър. В Казахстан ги наричат бакси - камове, но не колобъри. Това са надарени с Оренда хора, които могат да лекуват или предсказват. Но те не са колобъри. Това е само българска дума. Това е нещо много повече. Колобър в България се е разбирало носител на Орендата и като такъв - пазител на Саракта (Държавата). Т.е. те са били и са все още (надявам се) организирани в цел над мен, теб или отделния индивид.   5.Преди тръгването ни от Балканския полуостров, думата е била "колаброс" - един вид игра или по-скоро магичен танц с оръжие (копие, меч и т.н.) в кръг. Вероятно прототипът на хорото или просто си е било пак хоро.Затова Съветът се е събирал в кръг.Тази дума се роднее и с "лаброс/лабрис", двойната брадва, която срещаме често по нашите земи при археологически разкопки. 6.Ритуалът по избиране на Кана/Анколобър поне за нашите представи днес изглежда изключително причудлив.Всеки Българин има колобърски възможности. Още повече, че в древността ние сме били известни и като "народ от жреци". Друг е вече въпроса тези негови възможности достатъчно изявени ли са, за да приемат Орендата и човекът достатъчно чист ли е (над егото си ли е или егото е над него), за да ги приложи в глобален мащаб.   Процедирало се е така. На 21 срещу 22 юни се е заравяло злато или златно съкровище. Най-често край границите на държавата.Тази нощ всички звани са преспивали на открито, под ясно Небе, и рано сутрин с изгрева на Слънцето е започвало търсенето му от всички.Който го открие, той е ставал Кан/Анколобър.За да стане ясно, златото в древността е било символ на Духа и духовната субстанция. Затова то в по-късни времена става благороден метал, разплащателно средство, а в още по-късни - с него уж си позлатяваме левовете.Оттук вече съвсем ясно ни става, защо из цялата територия на Балканския полуостров при случайна копън, оран на нива или каквото и да е там се откриват златни съкровища. И ги наричаме Панагюрско, Вълчитрънско, Рогозенско и т.н.Тези, които отпаднат са образували Колобърския съвет. И там си е имало йерархии, защото всеки в този Съвет се е избирал какво место ще заеме по аналогичен начин, като това му место се е изобразявало с опреден символ - птица или животно.За разлика от поповете - в едно село може да има и пет колобъра без да си пречат. Докато ако има двама попа - те ще си оскубят брадите кой да обира билюка от кръщавки и погребения. А при колобрите - всеки е строго специализиран: кой е лечител, кой с ритуали и посвещаване се занимава, кой обучава воини в изкуството на меча и как се води битка и как се оцелява и т.н. 7. За ритуалните функции на колобъра говорят разпознатото като калатос покривало на главата, късата връхна дреха и високите обуща. Покривалото осигурява на колобрите витаенето (летенето) по вертикалата и виждане на невидимото за непосветените: с покривало на главата свещенодейства дори голият колобър в сцената от Карагуй, Плевенско (той бие с палка своя тъпан и танцува над една облечена фигура). От Отговорите на папа Николай е известно, че след покръстването гръцките свещеници забранявали на българите да влизат в църква с някакви повезки на главите. На езика на жестовете привидната непочтеност е производна от предишния религиозен опит, по правилата на който витаенето в обителта е възможно единствено с помощта на покривалото на главата. 8.Рогатите корони са сред най-характерните атрибути на колобрите. Това обстоятелство позволява да разпознаем в извитото рогче на калатоса присъствието на еднорог, познат по изображения в няколко старобългарски паметника, три от които са от Плиска . Изследвачите предполагат, че чрез неговия образ се изтъкват "бързина, сила и неукротимост". Вероятно изображението му е имало апотропеично значение, за което се съди и по присъствието му върху рогче, намерено също от Стамен Михайлов в Плиска (недалеч на запад от Вътрешния град). От друга страна, няма задоволително обяснение за функциите на самите рогчета, направени от еленови рога, и може би част от тях са били прикрепвани към колобърските корони
ПРОДЪЛЖАВА ТУК:http://vselenabg.blogspot.co.at/2015/10/blog-post_9.html





Гласувай:
2



1. syrmaepon - А в кой източник / надпис или друго/ е ...
13.10.2015 10:10
А в кой източник / надпис или друго/ е фиксирано това словосъчетание "ичиргу колобър" ?
цитирай
2. didanov - Ето някои от каменните надписи от ...
13.10.2015 13:15
Ето някои от каменните надписи от които черпим сведения за тези санове. Номерацията им е дадена по Бешевлиев. Обяснението на титлите е по Петър Добрев.

Надпис № 59 на канасюбиги Омуртаг:

“Канасюбиги Омуртаг: Копанът Корсис беше мой хранен човек. Като отиде във войската, удави се в река Днепър. Той беше от рода Чакарар.

Надпис № 60 на канасюбиги Омуртаг:

“Канасюбиги Омуртаг: зера тарканът Негавон беше мой хранен човек. Като отиде във войската, той се удави в река Тиса. Той беше от рода Кубиар.”

Надпис № 64 на канасюбиги Омуртаг:

“Канасюбиги Омуртаг. Багатур багаинът Славнас беше мой хранен човек и като се разболя умря.”

Надпис № 66 на канасюбиги Омуртаг:

“Канасюбиги Омуртаг: Кандидатът Турдачис беше мой хранен човек. Той умря вътре.” (кандидат е византийска титла давана на спатарии и протоспатарии.)

Надпис № 58 на канасюбиги Маламир:

“Канасюбиги Маламир, от Бога владетел. Неговия стар боила, кавхан Исбул, направи този водоскок и го даде на владетеля. А владетелят даде на българите много ядене и пиене, а на боилите и багаините даде големи дарове. Нека Бог удостои от Бога владетеля да преживее заедно с кавхан Исбул много години.”

Хамбарлийския надпис № 47 на Канасюбиги Крум

“...направих моя брат, а стратегът Леон да бъде нему подчинен. От Бероя ...Дултроини е пръв за дясната страна ичиргу боилата Тук, а стратезите Вардан и Яни нему подчинени. За лявата страна на моя саракт, за Анхиало, Дебелт, Созопол, Ранули е главатар Иратаис, боила кавханът, а Кордил и Григора нему подчинени стратези.”

“Надпис № 13 на канасюбиги Маламир

“(Канасюбиги Маламир) от Бога владетел. Дядо ми Крум намери с нас тези произведения. ... Баща ми владетелят Омуртаг, като сключи 30 годишния мир живя добре с гърците. И аз живях добре, но гърците опустошиха нашите земи и владетелят Маламир, който управляваше заедно с кавхан Исбул, отиде на война с гърците и разруши крепостта Проват и крепостта Бурдизон в земите на гърците и придоби всякаква слава. И дойде във Филипопол и гърците избягаха. И тогава кавхан Исбул, заедно с прославения владетел направи среща с филипополци.”

Надпис №14 на кансюбиги Пресиян при Филипи:

“Пресиян от Бога владетел на многото българи изпрати кавхан Исбул, като му даде войска, ичиргу боила и кана боила колобъра. И кавханът при смоляните...”

Надпис № 69 на канасюбиги Маламир

“Канасюбиги Маламир: Чепа, багатур боила колобър беше мой хранен човек. Той се разболя и умря вътре.”

Константин Багрянородни в “За управлението” пише за войната на Борис-Михаил І със сърбите: “Сърбите му нанесли такова поражение, че пленили и оковали сина му Владимир и дванадесет велики боили.”, но в творбата си “За церемониите” пише само за шест велики боили.

Надпис № 48 от с. Наръш на цар Симеон:

“В година 6412 (904) от Сътворението на света, индиктион 7, граница между българите и ромеите при от Бога владетеля на българите Симеон, олгу таркана Теодор и комита Дристар.”

От тези надписи и от други данни може да се направи предположението, че боили, багаини са почетни титли указващи принадлежност към дадено съсловие. Вероятно съсловията са били четири - обикновени българи, багаини, боили и колобри. Така поне са изброени първите три в горецитирания надпис № 58 на Маламир.

Колобрите са били вероятно жреческо съсловие, но това предположение се гради само на хрониста Теофилакт Симоката, който пише за един аварски жрец наречен на гръцки βοοκολοβρας. преведен от Иван Венедиков като бу-колобър. Бу от от корена бои (боила) които според него означават “род на колобри”. На това несигурно тълкувание не можем да дадем потвърждение от българските каменни надписи, защото там титлата колобър е дадена във военен или неутрален контекст. Това обаче не изключва и жреческите функции. Възможно е колобрите да не са били отделно съсловие, а част от багаинското и боилското такива.

Длъжностите пък са едновременно военно-административни и политически. Кавханът е пръв заместник на канасюбиги, съуправител, както в случая с кавхан Исбул и командва лявата част на войската както е при Крум. В надписа е наречен боила кавханът. Вероятно титлата боила показва принадлежността към съсловието или степента на благородство, а кавхан – длъжността на пръв заместник на канасюбиги.

Ичиргу боилът е следващ по ранг след кавхана, командва дясното крило на армията, а понякога е и дипломатически пратеник. Така например ичиргу боила Стазис вписал в Чивидалското евангелие имената на членовете на семейството на княз Борис за да бъдат споменавани при молитви е изпратен от княз Борис в Рим при папата.

Тарканите вероятно са управители военни и административни. Боритарканът е градоначалник. Според П.Добрев идва от иранското бору (боруи) – крепост и таркан (началник или съдия) в източноиранските езици. За олгу тарканът се знае само, че е по-високо от комита, може би е областен управител над няколко комитата. Жоапан таркан е с ранг на губернатор – управлява самостоятелна област. Известни са още зератаркани, калу таркани и кулу таркани.

Самъчий е секретар на канасюбиги. Има такъв споменат Есхач на служба при княз Борис. Копан е вероятно военна длъжност, чигот- меченосец. Багатурите са низши военни длъжности. Накои ги считат за аналог на рицарите. Все пак има кана боила колобъра и багатур боила колобъра. Ако за първия може да се счита, че е личният жрец на кана от съсловието на боилите, то за втория трудно би могло да се обясни титлата багатур, ако тя е давана на низши бойци.

Някои изследователи считат, че сан ичиргу се дава на длъжностни лица на служба във вътрешната област на държавата, а юк на тези във външните области (комитати). Оттам и юк боила и ичиргу боила, ичиргу багаина и ичиргу колобъра.

Престолонаследникът се нарича канартикин, а втория син боила таркан.

Канасюбиги е титлата на владетеля. Тъй като е изписвана на гръцки καναςυβίγι възможните произношения са много: канасюбиги и канас юбиги, канасубиги или кана сювиги. Според Иван Венедиков за разлика от руско-славянското княз в българския език названието е къназ (кънїз). Може дори да се предположи, че княз е производно от канасюбиги –през канас - къназ - княз.

Едно интересно тълкувание на Емил Живков дава друго обяснение:

"Що се отнася до "кан", бих приел тази титла, но единствено спрямо
Крум , Омуртаг и Маламир. Нямаме право да я пренасяме автоматично назад във времето и да я поставяме пред имената на Аспарух и Кубрат например. Но защо да тълкуваме титлата на Крум, Омуртаг и Маламир КАНАСУБИГИ, че била "кан". Хора, това буквосъчетание се превежда буквално от латински и
означава МЪДЪР ВЛАДЕТЕЛ!
цитирай
3. syrmaepon - Тези надписи ги знам. Затова зад...
17.10.2015 15:33
Тези надписи ги знам. Затова зададох въпрос по конкретен израз. Все пак посоката би следвало да бъде - има го в източника - търсим тълкуване. Ако не се споменава никъде, няма как да се твърди, че такъв титулен израз е съществувал.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 2901452
Постинги: 1136
Коментари: 3355
Гласове: 5854
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?